Vuoden 2012 puutarhabarometri – Suomalaisten kiinnostus puutarhaan kasvanut
Plantagenin Vuoden 2012 puutarhabarometri osoittaa, että suomalaisten mielenkiinto puutarhaa kohtaan on kasvanut huomattavasti. Barometrin mukaan yhdeksällä kymmenestä on mahdollisuus kasvattaa kasveja puutarhassa, parvekkeella tai terassilla, ja neljä kymmenestä on sitä mieltä, että kaunis puutarha on yhtä tärkeä asia kuin kaunis sisustus kotona. Hyvin hoidettu puutarha vaikuttaa myös asunnon arvoon.
Vuoden 2012 aikana Plantagen lanseeraa useita projekteja lisätäkseen kuluttajien tietoutta ja osaamista puutarhoihin liittyvissä kysymyksissä. Juuri valmistuneessa Plantagenin Puutarhabarometrissä* on faktoja ja trendejä kuluttajien mielenkiinnosta puutarhoja kohtaan. Helmikuussa 2012 suoritetussa tutkimuksessa kysyttiin yli 1 000 kuluttajalta Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa heidän mielipiteistään eri puutarhakysymyksissä. Lisäksi toteutettiin kahdeksan näiden maiden puutarha-asiantuntijoiden syvähaastattelua. Tuloksissa näkyi kolme selkeää puutarhatrendiä.
Kolme puutarhatrendiä
Trendi 1: Piha on uusi sisätila
Koteja viime vuosien ajan hallinnut sisustustrendi koskee nyt myös puutarhaa, terassia tai parveketta. Peräti neljä kymmenestä on sitä mieltä, että kaunis puutarha on yhtä tärkeä kuin kaunis sisustus kotona. Puutarha nähdään olohuoneen jatkeena, mikä myös tarkoittaa sitä, että hyvin hoidettu puutarha lisää asunnon hintaa.
”Kuluttajien toivelistan kärjessä on lasitettu viherhuone puutarhaan, parvekkeelle tai terassille sekä uusia ulkokalusteita. Haluamme sisustaa puutarhaa ja toivomme pihan oleva kuin uusi sisätila”, sanoo Plantagen Finland Oy:n puutarhuri Terttu Pajumäki.
Trendi 2: Pikapuutarha
Koska puutarhasta on tullut entistä tärkeämpi, sillä on selkeä vaikutus hintaan, jonka olemme valmiit maksamaan uudesta asunnosta. Puutarha on saanut suuremman merkityksen asuntokauppojen yhteydessä.
”Tämä trendi voi johtaa puutarhaan liittyvien palvelujen, kuten puutarha-arkkitehtuurin, perustamistöiden ja puutarhanhoidon, kysynnän kasvuun. Haluamme nähdä tuloksia nopeasti ja olemme valmiit maksamaan niistä”, Terttu Pajumäki toteaa.
Trendi 3: Puutarhasta lautaselle
Kasvien kasvattamiseen käytetystä ajasta halutaan hyötyä. Trendi koskee etenkin kaikkea syötäväksi kelpaavaa, kuten vihanneksia, hedelmiä, marjoja ja mausteita. Vihannesten siemeniä myydään yleisesti ottaen jopa enemmän kuin kukkien siemeniä. Kotipuutarhassa tai parvekkeella viljellään pääasiassa pieniä määriä, sillä monilla ei ole mahdollisuutta tai tilaa suurempaan viljelyalaan.
”Lisääntynyt terveystietoisuus ja lisäaineisiin liittyvä huoli ovat lisänneet tätä trendiä. Kun voimme kontrolloida viljelemiämme ja syömiämme ruokia, luomme samalla turvallisuudentunnetta. Omista viljelmistä ollaan myös ylpeitä”, Terttu Pajumäki sanoo.
Plantagen haluaa yhdessä asiakkaidensa kanssa luoda Euroopan inspiroivimmat puutarhat.
”Nyt valmistunut Puutarhabarometri auttaa meitä saamaan käsityksen siitä, mitä asiakkaamme ajattelevat, mistä he pitävät ja mistä he unelmoivat. Samalla haluamme jakaa tietämystämme. Suomen ja Pohjoismaiden johtavana puutarhaketjuna meille on tärkeää tarjota puutarhan hoitoon liittyvää osaamista kaikkien saataville. Siksi panostamme Puutarhabarometriin”, sanoo Plantagen Finland Oy:n toimitusjohtaja Stefan Björklund.